Trygghetslarm

Ett trygghetslarm ska medverka till trygghet i bostaden. Om du exempelvis är orolig för att ramla och inte kan ta dig upp själv, kan du ansöka om ett trygghetslarm. Det gäller också om du behöver hjälp och stöd som vi inte kan planera för.

Med trygghetslarmet kan du påkalla hjälp från personal under hela dygnet. Trygghetslarmen används vid akuta hjälpbehov.

Så fungerar larmet

Larmet består av en dosa med en högtalartelefon som installeras i hemmet och en larmklocka som du kan sätta på armen eller hänga runt halsen.

Larmet är digitalt och går via mobilt nätverk till en larmcentral där det finns personal dygnet runt för att ta emot larm. När du larmat meddelar larmcentralen personal i hemtjänsten att åka till dig.

Om du larmat av misstag kan du tala om det för larmcentralen via dosan. Då förmedlar de inte larmet vidare till hemtjänsten. Om larmcentralen inte får kontakt med dig skickar de larmet vidare till hemtjänsten.

Ansök om larm

Kontakta biståndsenheten om du vill göra en ansökan om trygghetslarm.

Så ansöker du om trygghetslarm

Kostnad för larm

Installationskostnaden är 315 kronor. Därefter betalar du maximalt 290 koronor per månad. Din biståndshandläggare och avgiftshandläggare har blankett för att beräkna avgiften.

Om du tappar bort en larmknapp betalar du 500 kronor för att ersätta den. Beloppen gäller för
2022.

Säga upp ett larm

Kontakta biståndsenheten om du vill säga upp ett trygghetslarm. När du sagt upp larmet hör samordnaren för ditt område av sig till dig för att bestämma när larmet ska hämtas.

Sidan uppdaterad 24 augusti 2022