Så arbetar vi
Vår vision är att varje elev på Tillingeskolan ska utvecklas så långt det är möjligt. Vi arbetar utifrån en helhetssyn på varje elevs lärande och utveckling, där mående, sociala sammanhang och kunskapsinlärning hänger ihop och är beroende av varandra.
Lärare indelade i arbetslag
På skolan arbetar personalen i tre arbetslag: Fritids, Hamnen förskoleklass till årskurs 3 och Piren årskurs 4–6. Varje arbetslag har en arbetslagsledare. Vi arbetar genomgående med bildstöd på hela skolan. Personalen har arbetat fram en gemensam lektionsstruktur som används från förskoleklass till årskurs 6 för att skapa en hög grad av igenkänning för våra elever. Vi har även en plan för övergångar mellan våra stadier för att göra det så tryggt som möjligt.
Satsar på digitalisering
Från och med årskurs 4 har varje elev en egen dator. I förskoleklass upp till årskurs 3 finns ett större utbud av Ipads som stöd i undervisningen. Skolan har även en Greenscreen samt möjlighet att beställa robotar och annan digital teknik som kan användas i undervisningen. På skolan finns en utformad plan kring hur eleverna använder sina datorenheter i klassrummet.
Utmanande lärande, nyfikenhet för livet
Tillingeskolan arbetar med utmanande lärande. Kärnan i utmanande lärande är att stödja och utveckla elevernas tänkande, kreativitet och lärande mot högre måluppfyllelse.
Utmanande lärande är ett arbetssätt som alla grundskolor och förskolor i Mönsterås kommun arbetar efter. Vi utgår från fokusområdena: dialog, övergångar, utmaningar, mindset och feedback.
Elevens delaktighet och inflytande
Alla elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt beslutsfattande fungerar. Det kan bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra.
Skolan har elevråd och kostråd där representanter från varje klass är med.
Föräldrars ansvar och insyn i skolan
Som förälder eller vårdnadshavare är du viktig. Därför vill vi gärna ha en god dialog med dig. I början av varje läsår bjuder vi in till ett vårdnadshavarmöte.
Vårdnadshavare bjuds även in till utvecklingssamtal i februari och september. Detta är ett tillfälle där du som vårdnadshavare får höra hur det går för ditt barn i skolan. Du träffar klassläraren tillsammans med ditt barn.
Skolans förväntningar på dig som vårdnadshavare:
- Ditt barn kommer i tid och med rätt utrustning.
- Ditt barn kommer utvilad och mätt.
- Du har ett positivt förhållningssätt till skolan.
- Du kommer till föräldramöten och utvecklingssamtal och meddelar eventuella förhinder i god tid.
- Du kontaktar skolan eller fritids om du undrar över något.
- Du sjukanmäler ditt barn på IST.
- Du hjälper ditt barn att komma ifatt efter sjukfrånvaro eller ledighet.
- Du meddelar i tid inför lov till fritids om ditt barns närvaro/frånvaro via IST. Vid förändring meddelas detta snarast.
- Du ansvarar för att dina kontaktuppgifter är uppdaterade på IST.
- Du som har ditt barn på fritids lämnar och hämtar inom den anmälda tiden.
Sidan publicerades 7 maj 2025