Så arbetar vi
Vår vision är att varje elev på Krungårdsskolan ska utvecklas och nå sin fulla potential. Vi arbetar utifrån en helhetssyn på varje elevs lärande och utveckling, där mående, sociala sammanhang och kunskapsinlärning hänger ihop, och är beroende av varandra.
Trygghet, trivsel och hälsofrämjande arbete
Från och med höstterminen 2025 deltar skolan som enda skola i Mönsterås kommun i Trivselprogrammet. Över 1000 skolor i landet är idag aktiva inom programmet vars mål är att:
- öka trivseln
- främja ökad och mer varierad aktivitet på rasterna
- bygga goda vänskapsrelationer
- förebygga konflikter och mobbning
- främja värderingar som inkludering, vänlighet och respekt
- främja ökad aktivitet i undervisningen
Vi har elever som är trivselledare på alla stadier i grundskolan och på anpassad grundskola som med stöd av vuxna organiserar rastaktiviteter två dagar i veckan. Att vara trivselledare är ett hedersuppdrag där man som elev utvecklar sitt ledarskap och är en positiv förebild för andra. I Trivselprogrammet ingår också att få in mer rörelse under lektionstid i form av aktiva rörelsepauser för att stärka elevernas koncentration och förbättra mående. Elever och personal får utbildning varje termin.
Satsar på digitalisering
Detta är en skola där alla elever ges de bästa förutsättningar att utveckla sina kunskaper och förmågor för att möta framtiden i en digital och globaliserad värld. Vår satsning på digitalisering kan exempelvis handla om att använda digitala läromedel som stöd i undervisningen samt att alla elever från årskurs 4 har tillgång till en personlig dator.
Utmanande lärande, nyfikenhet för livet
Konceptet Utmanande lärande bygger på forskning och beprövad erfarenhet och är ett arbetssätt/förhållningssätt som alla grundskolor och förskolor i Mönsterås kommun arbetar utifrån sedan 2016. Kärnan i undervisningen är att stödja och utveckla elevernas tänkande, kreativitet och förhållningssätt till sitt eget lärande mot högre måluppfyllelse.
Fråga oss gärna om det för att få veta mer!
Elevens delaktighet och inflytande
Alla elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur ett demokratiskt beslutsfattande fungerar. Det är kunskaper som är värdefulla att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra.
Skolan har elevråd och matråd där representanter från varje klass är med.
Varje termin bjuder läraren in eleven och hens föräldrar till ett utvecklingssamtal. Här har både föräldrar och elever möjlighet att ta del av och påverka skolarbetet.
Trivselledarprogrammet bidrar praktiskt till att öka elevernas delaktighet och inflytande över rastaktiviteter och rörelsepauser.
Föräldrars ansvar och insyn i skolan
Vårdnadshavare är viktiga för elevens utveckling och lärande. Vi vill ha en god samverkan och uppmuntrar till dialog och aktiv medverkan.
Du är välkommen att hälsa på och vara med ditt barn under en dag i skolan. Prata med barnets mentor för att komma överens om en lämplig dag.
I början av varje läsår bjuder vi in till ett föräldramöte som det är viktigt att du deltar för att få information, kunna ställa frågor samt träffa lärare och höra hur klassen fungerar.
Två gånger per läsår bjuder skolan in till samrådsmöte där vårdnadshavare-representanter från varje klass deltar. Syftet med samrådsmöten i skolan är att skapa en dialog mellan skolan och vårdnadshavare för att gemensamt arbeta med frågor som rör undervisning, arbetsmiljö, trygghet och skolutveckling. Till samråden bjuds skolans kontaktpolitiker in.
Vårdnadshavare bjuds även in till utvecklingssamtal varje termin. Detta är ett tillfälle där du får höra hur det går för just ditt barn i skolan.
Sidan publicerades 22 oktober 2025