Hög brukarnöjdhet och engagemang i fokus i fördjupande analys av hemtjänsten i Mönsterås kommun

2025-06-09

Under våren genomfördes en fördjupande analys av hemtjänsten i Mönsterås kommun. Analysen utgår från föregående utredning om bemanningsekonomin för hemtjänsten med hjälp av kostnad per brukare, och som vi tidigare berättat om. På socialnämnden den 26 maj presenterades resultatet.

Utredningen som genomfördes med intervjuer med chefer inom hemtjänsten i Mönsterås kommun visar att hemtjänstens uppdrag omfattar många delar och att det finns ett starkt engagemang som återspeglas i hög brukarnöjdhet.

– Genomlysningen av hemtjänsten visar att vi har mycket att vara stolta över, särskilt vår höga brukarnöjdhet. Samtidigt ser jag stor potential i att utveckla och tydliggöra vårt arbete i hemtjänsten, vilket kommer att stärka både yrkesstolthet och arbetsglädje, säger Patrik Hedtröm, socialchef.

Generösa schablontider och beslut tillsvidare

Biståndsbedömningar baseras ofta på generösa schablontider enligt utredningen. Vilket gör att den beviljade hjälpen inte alltid motsvarar verkliga behov. Många biståndsbeslut är tillsvidare och uppdateras inte regelbundet, vilket kan leda till ineffektiv planering för både brukare och medarbetare.

– Inom biståndshandläggningen är det viktigt att vi ser över och justerar beslut som kanske är för generösa. En kontinuerlig dialog mellan handläggare och de som utför insatserna är nödvändig för att vi ska kunna möta brukarnas verkliga behov på bästa sätt, fortsätter Patrik, socialchef.

Lyssnar in för att förstå och arbetare vidare med hög sjukfrånvaro

Utredningen noterar också att den höga sjukfrånvaron inom hemtjänsten till viss del kan bero på en kultur där anställda sjukanmäler sig av andra skäl än verklig sjukdom. Detta kan handla om att personalen känner missnöje med enskilda arbetspass eller arbetsförhållanden i allmänhet.

– Vi ser också en variation i sjukfrånvaron mellan enheterna. I vissa delar av verksamheten beskrivs enligt utredningen, en kultur där sjukfrånvaro ibland kan uppstå som en reaktion på arbetsrelaterad frustration. Detta tar vi på största allvar genom att lyssna in så att vi sedan kan arbeta vidare med att följa upp arbetsmiljön, säger Patrik, socialchef.

Hög brukarnöjdhet jämfört med andra kommuner

Utredningen avslutar med Mönsterås kommuns hemtjänst har väldigt bra brukarnöjdhet jämfört med andra kommuner och det finns en positiv inställning till att medverka till en ekonomi i balans och god arbetsmiljö och kvalitet för brukarna.

– Resultatet från den här utredningen ger oss ett tillfälle att stanna upp och reflektera och gemensamt ta nästa steg. Vi har en stabil grund att stå på inte minst i brukarnas uppskattning av våra medarbetares insatser, och att vi har en personalgrupp med erfarenhet, kunskap och vilja till att utveckla nya arbetssätt så att vi tillsammans kan skapa en ännu mer hållbar hemtjänst för våra brukare, avslutar Patrik Hedström, socialchef.

Sidan publicerades 9 juni 2025