Om du inte är nöjd
Om du inte är nöjd med socialnämndens verksamhet finns olika sätt att framföra dina åsikter.
Överklaga kommunens beslut om biståndsbedömda insatser
Om du inte får det du ansökt om eller inte delar socialnämndens bedömning kan du överklaga beslutet.
På våra sidor som beskriver hur du ansöker om insatser, finns också information om hur du överklagar beslut som du inte är nöjd med.
Information om hur du överklagar skickas också hem till dig tillsammans med det beslut som fattats. Din handläggare på socialförvaltningen kan hjälpa dig att överklaga.
Här kan du som vill läsa mer om att överklaga beslut och rättssäkerhet
Patientnämnden
Patientnämnden är till för dig som har frågor eller synpunkter som rör kommunal hälso- och sjukvård, till exempel hemsjukvård.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Lämna klagomål och synpunkter
Du lämnar klagomål och synpunkter på socialnämndens verksamhet direkt till socialförvaltningen.
I första hand önskar vi att du använder tjänsten för klagomål och synpunkter på Klagomål och synpunkter i Socialförvaltningens verksamheter – Mönsterås kommun. Det går även bra att lämnar dina klagomål och synpunkter direkt till den som är ansvarig för att insatsen utförs eller via telefon eller brev till socialt ansvarig samordnare.
Mönsterås kommun
Socialförvaltningen
Box 54
383 22 Mönsterås
Alla ärenden dokumenteras och används i socialnämndens arbete med att förbättra och utveckla verksamheten. Klagomål och synpunkter redovisas även till politikerna i socialnämnden.
Kontakt
Sidan uppdaterad 24 april 2025