Close
Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Mönsterås kommun » Frågor och svar » Stadsnät och fiber

Stadsnät och fiber

Nedan kan du läsa de vanligaste frågorna som handlar om fiber och Mönsterås stadsnät.

Hur fungerar faktureringen?

Fiberanslutningen debiteras från och med månaden efter driftsättning och kommer på samma faktura som vatten och renhållning.

Hur mycket kostar det?

Ring oss för prisinformation genom kommunväxel, tel 0499-170 00, och fråga efter Stadnätet. Vi har telefontid mellan klockan 10:00-12:00, måndag till fredag och även klockan 15:00-16:00 på måndagarna.

Jag har fått ett brev från kommunen om fiber och vill prata med någon, till vem ska jag höra av mig?

Ring kommunväxeln, tel 0499-170 00, och fråga efter Stadnätet. Vi har telefontid mellan klockan 10:00-12:00, måndag till fredag och även klockan 15:00-16:00 på måndagarna.

Jag har monterat uttaget inne i huset, vad ska jag göra nu?

När du har installerat, eller monterat, fiberuttaget inomhus ska du meddela oss. Du kan ringa till kommunens växel på telefon 0499-170 00 och lämna namn och adress till dem.

Jag vill själv gräva för kabeln, hur djupt måste jag gräva?

Vi rekommenderar att du gräver 40 cm djupt.

Jag vill uppgradera från 100 Mb till 1 Gig. Hur gör jag då?

Kontakta din tjänsteleverantör i första hand, den leverantör du köper tjänsterna hos.

Jag är nyinflyttad och vill ansluta mig till fiber, men ägaren innan mig hade avsagt sig. Hur gör jag nu?

Bor du i ett område där vi redan har byggt färdigt? Då är det efteranslutningsavgift som gäller om du vill ansluta dig. Ring oss för prisinformation genom kommunväxel, telefon 0499-170 00, och fråga efter Stadnätet. Vi har telefontid mellan klockan 10:00-12:00, måndag till fredag och även klockan 15:00-16:00 på måndagarna.

Jag är nyinflyttad och vill inte ha fiber, men ägaren innan mig har tecknat ett avtal. Vad gäller nu?

Det avtalet blir ogiltigt vid ägarbyte. Du behöver inte ha fiberanslutning om du inte vill.

Jag är nyinflyttad och vill ta över en anslutning, vad är det som gäller då?

Du tecknar avtal med oss som ny ägare.

Måste jag köpa slangen som ska grävas ner i marken?

Nej, den får du av oss. Ring eller mejla oss och tala om hur många meter du behöver, så lämnar vi av slangen. Ring kommunens växel på telefon 0499-170 00 och fråga efter Stadsnät, vi har telefontid mellan klockan 10:00-12:00, måndag till fredag och även klockan 15:00-16:00 på måndagarna. Om du vill mejla kan du använda e-postadressen ansluttillstadsnat@monsteras.se.

Snart kommer de och gräver hos mig, vad ska jag tänka på? Är det något jag måste fixa innan de kommer?

Gäller det grävning i tomtmark? Du ska inte göra något i så fall. Vår entreprenör tar hand om det.

Gäller det anslutningsgrävning? Då ska du ha förberett med grävning i tomtmark.

Vem monterar det inre fiberuttaget hos mig?

Det är fastighetsägarens ansvar. Du kan också anlita en elektriker om du inte vill montera själv.

Är stadsnät och fiber samma sak?

Stadsnätet äger fiber kanalisationen, det vill säga arbetet med rördragningen för fiberkablar och ledningar.

Senast kontrollerad: 2018-01-30.
 
Snabbval
 
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskarta[3] Sökfunktion[4] Kontakta oss[7] Till sidans innehåll[S]

Besöksadress: Mönsterås kommun, Kvarngatan 2, 383 22 Mönsterås
Postadress: [Förvaltning/avdelning] Mönsterås kommun, Box 54, 383 22 Mönsterås
E-post: kommun@monsteras.se Telefon: 0499-170 00 Fax: 0499-179 00

Om cookies    Om webbplatsen    Sociala medier