Close
Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Mönsterås kommun » Barn & utbildning » Intervju med lärare och pedagoger

Intervju med lärare och pedagoger

Under tre dagar, 30 oktober till 1 november, samlades personal från kommunens skolor och pedagogiska verksamhet för att genomföra sin andra workshop i Utmanande lärande i Folkets hus i Blomstermåla, första tillfället hölls i mars tidigare i år.

Dagarna delades upp mellan skolor och de pedagogiska verksamheterna så att alla fick en heldag med workshop och lärande.

Nedan kan du läsa intervjuer med några av deltagarna från dagarna i Blomstermåla.

Fredrik Haraldsson, lärare 7-9 Krungårdsskolan

Vad tycker du om dagen så här långt?

Fredrik Haraldsson på workshop i Blomstermåla

- Det är en intressant dag och den ger en möjlighet att få diskutera pedagogik tillsammans med kollegor.

Vad tar du med dig för nytt lärande till ditt klassrum efter dagen?

-Det handlar om att använda dialog som redskap i klassrummet. Jag tar med mig de tankar som kollegorna fått under dagen och relaterar till klassrummet och de elever som jag arbetar med som specialpedagog.

Lise-Lotte Öhman och Eva-Britt Krusell, lärare 7-9 Krungårdsskolan 

Berätta om vad ni gör här idag?

Lise-Lotte Öhman och Eva-Britt Krusell

- Vi går en utbildning som Mönsterås kommun genomför, som heter Utmanande lärande, berättar Eva-Britt och fortsätter. Idag är vi på olika workshops. Det är på vår studiedag och vi är uppdelade i olika grupper, som handlar om feedback, utmanande frågor och utmanande dialog för att få eleverna att tänka. 

Vad tar ni med er från dagen tillbaka till skolan och eleverna?

- Jag lär mig om att skriva kommentarer till eleverna istället för att sätta ett betyg direkt på uppgiften. Vi får nya kunskaper kring hur viktig feedback är, vad som ger resultat och effekterna av feedback, berättar Eva-Britt.

- I dialogen ges alla möjlighet att lyfta sina åsikter och att ingenting är fel, allt som man säger har lika stort värde, säger Lise-Lotte och fortsätter. Det ger oss påminnelse om dialogen. Genom dialog får vi eleverna att tänka och utvecklas, fortsätter Lise-Lotte.

Förhoppningar inför eftermiddagen?

-Nya strategier att använda oss av. Nu börjar vi lära oss kring Utmanande lärande, så vi vill få en fördjupning och att arbetssättet med Utmanande lärande ska bli bestående. Under den här perioden med fortbildningen har vi har fått med oss mycket, fått oss att tänka på ett nytt sätt, fått möjlighet att börja reflektera, svarar Eva-Britt.

Anna Dejeborn Holmes, Madeleine Johansson, Lotta Berglund, Annelie Mauritzson Sjöberg, Förskolan Eken

Berätta om vad ni gör här idag?
Anna Dejeborn Holmes, Madeleine Johansson, Lotta Berglund, Annelie Mauritzson Sjöberg på workshop i Blomstermåla

Anna Dejeborn Holmes, Madeleine Johansson, Lotta Berglund, Annelie Mauritzson Sjöberg

- I syfte att få vidareutbildning inom Utmanande lärande, berättar Madeleine.

Vad anser ni om dagen hittills?

- Givande! Fått nya saker att tänka vidare på, utveckla ännu mer och använda med barnen, svarar Annelie.

- En del saker får vi bekräftelse på och en del nya saker utmanar oss vidare, berättar Madeleine. Vi har varit på workshop kring frågor, att använda frågor som öppna och slutna, använda mer djupare frågor. De slutna frågorna ger givna svar, som är lätta för barnen att svara på, medan de öppna frågorna öppnar upp för mer tankar, fångar det barnen tänker kring olika fenomen. Där är det inte viktigt om svaren är rätt eller fel, utan det är lärandet och tänkandet som är det viktiga.

Senast kontrollerad: 2017-11-08.
 
Snabbval
Mer information
 
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskarta[3] Sökfunktion[4] Kontakta oss[7] Till sidans innehåll[S]

Besöksadress: Mönsterås kommun, Kvarngatan 2, 383 22 Mönsterås
Postadress: [Förvaltning/avdelning] Mönsterås kommun, Box 54, 383 22 Mönsterås
E-post: kommun@monsteras.se Telefon: 0499-170 00 Fax: 0499-179 00

Om cookies    Om webbplatsen    Sociala medier